28619426 10156420346005992 7319153572814779276 o

Sort Messe


  • 21 apr.
  • CC: 100,-
  • Konsertstart: 22:00
  • Dør: 22:00
Kjøp billetter

PROGRAM

✖️ Purple Hill Witch (Oslo)
✖️ Gravy Jones (Bergen)
✖️ Slomosa (Bergen)
✖️ Ursular (Berlin)

------------------------------------------

NÅR ENDEN ER NÆR

Vinteren er i ferd med å slippe sitt grep om landet, og dag for dag begynner lysere, varmere. Isen tiner, fuglene kvitrer. Det er i denne tiden; i buffersonen mellom årstidene, hvor vi våger å våkne i håp om at ens forventninger har blitt virkeliggjort utenfor våre respektive krypinn; at vi må gi vårt farvel til Mørket. Hill mørket ved dets ende.

Dommedag vekker dødsangst såvel som dødsdrift. På den måten er Dommedag både depressiv og erotisk. Det er verdens undergang. Armageddon. Og det er den fantastiske umulighet; at slutten ikke er slutten. Dommedag er verdens undergang og overgangen til en ny, annen verden. Fra Idumæa: Waked by the Trumpet's sound - I from my grave shall rise - and see the Judge with glory crowned - and see the flaming skies. (Metodistsalme, 1763)
Forferdelse og begeistring som geleider hverandre. Harmonikken i spennet mellom fortvilelse og forførelse.
Dommedag kan også være en personlig hendelse. En rystelse hvor det uekte og inautentiske står for fall, og det som blir stående er deg. Men du behøver ikke å gå gjennom dette i ensomhet; i hyllestmesser til Shiva, ødeleggeren, fornyeren, i de ville Dionysosfester har vi ritualer hvor man kollektivt kan finne en midlertidig selvutslettelse. Vi forlater som rekreerte individer. Fra rystelse til renselse. Katharsis. Etter Ragnarok skal en ny jord stige opp fra havet.

Musikken som har sjangerprefikset "Doom", om det gjelder blues eller metall eller alt i mellom (og mere til), flørter med de sublime følelsene vi assosierer med dommedag. Fra de seige og langstrakte riffene som sangene bygges på, får vi følelsen av livets gang, dets treghet, dets uungåelige ferd mot enden. Tungheten, de nedstemte gitarene, basstrommenes monstrøse rytme, understreker dette alvoret. Sangene er ikke sjelden lange i tidsvarighet. Sett horisontalt; endeløse vistaer, solnedgang i mojaveørkenen. Sett vertikalt: en omvendt foss, en strøm som tar deg oppover og inn i stjernenatten. Utsikter som åpner for bevissthetsendring og nye, psykedeliske perspektiver. Og så er det selve sangstilen, disse ofte messende og suggererende stemmene som har lånt mer fra soul og gospel enn vanlig rock 'n' roll, som på sitt beste kan piske opp noe som nærmest ligner religiøs ekstase hos publikum.

Hvis Gud og gudene vil, vil denne stemningen manifesteres på den sorte messe. Arrangementets lokalisering må betegnes som lyrisk. Hvor ellers kan en dommedagsfest finne sted, enn langt inne i berget, i et hulrom opprinnelig tiltenkt som ly for atomvinteren? For denne kvelden skal Hulen være et REVERSED DOOMSDAYSHELTER!
Så kom vår, kom og dans, kom til sabbaten; Satan er der.
Og Satan er kanskje Lucifer, og Lucifer er bringeren av lys, lys, lys.

Videre lytting:
The Melvins - The Bit
OM - Rays of the Sun / to the Shrinebuilder
sunn O))) - Kannon 3
Johnny Cash - The Man Comes Around

- Jonas S Rudjord

------------------------------------------
Purple Hill Witch was summoned out of the Norwegian countryside in 2011. Their music takes the listener on a sheer proto doom journey past vast galaxies of swirling, lommic riffs, blistering soli, driving drums and a steady surge of pulsation bass. Following their 2014 self titled stoner doom master piece, they just released Celestial Cemetery (2017) which hits the sweet spots in the metal triangle between Angel Witch, Black Sabbath and Hawkwind. It's that alchemistic moment where psych, doom, NWOBHM, proto metal and rock is molded and sculpted into perfect entity.

https://purplehillwitch.bandcamp.com/album/celestial-cemetery
------------------------------------------
Gravy Jones er et psych doom-band med base i Bergen. Sammen tar de syttitallets sound med i en mørk kjeller for unevnelige eksperimenter. Hjerner smelter, planeter sprenges, og monsteret som stiger opp av røyker drønner av bass, gitar, trommer, orgel, synth og pinte skrik.

"Their First album "Funeral Pyre" is an magnificent sack of psychedelic doom that's ready to turn your brain into slop. Between massive, soaring organ and the wandering bass lines, it gives off a heavy 70s rock vibe, so if you have a proper appreciation for the classics, you'll definitely be into this"
- Super Dank Metal Jamps

https://thegravyjones.bandcamp.com/releases
------------------------------------------
Slomosa spiller slik den ble spilt i ørkenen på USAs vestkyst - mens seige riff over maniske trommerytmer syder gjennom de suggererende arrangementene, er låtene først og fremst låter, ikke endeløse og retningsløse jammer. En utsolgt debutgig på Vicen og en demo på Soundcloud landet bandet en platekontrakt med Apollon Records, med planlagt albumslipp om et år.

Sjekk ut "There Is Nothing New Under The Sun" her:https://soundcloud.com/slomosa/there-is-nothing-new-under-the-sun-demo
------------------------------------------
Ursular
Hailing from Berlin, this heavy-playing fourpiece was brought together by their love for beer and amplifier-induces trance states. Like a slow trudging bear with a fuy pelt, electric claws and a melodic singing voice, the female-fronted outfit is looking to bring their very own mix of Doom and Heavy Psychedelic Rock to the stoner caves of this world. From the deep growl of the amplifiers to the peaks of a saxophone wrapped in reverb, Ursular are looking to combine the heavy with the melodic, the meditative with the ecstatic, the familiar with the unexpected. Let there be fuzz. Let there be loud. Let there Ursular!
------------------------------------------
POSTER: Reidar Lund